петък, 2 юли 2010 г.

Желю Желев се отказа от президентската пенсия

Вицето му ген. Семерджиев получава 1600 лв. на месец, ексминистърът на търговията Георги Караманев – 700.

"Преди да стана вицепрезидент, пенсията ми беше 113 лева за 48 години трудов стаж. 13 от тях съм прекарал в комунистическите затвори", каза първият човек до Петър Стоянов - Тодор Кавалджиев.

След излизането му от "Дондуков" 2 през 2002 г. парите за старост са вдигнати на 352 лв. "Непрекъснато се занимават с моята пенсия. Не ползвам никакви облекчения, нито облаги", заявява ядосан от журналистическото любопитство как преживява днес 76-годишният икономист. Обяснява, че времето си прекарва в четене на книги и писане на мемоари, които обаче едва ли ще видят бял свят, тъй като заради кризата издателствата не могат да ги включат в плановете си.

1600 лева месечно са парите на помощника на Желю Желев -генерал Атанас Семерджиев.

"Имам голяма пенсия, защото за мен не важи таванът от 700 лева като вицепрезидент и това ми е единствената полза, че съм заемал този пост. Вземам пълната пенсия, която ми се полага като втори човек в президентството - 1600-1700 лева", със задоволство обяснява вътрешният министър в правителствата на Георги Атанасов и Андрей Луканов.

По неофициална информация общо 24 са "богаташите" пенсионери в България, чието месечно възнаграждение за старост е 95% от заплатата на сегашния държавен глава.

Сред тях обаче не е първият демократично избран президент на републиката Желю Желев, който също отдавна е във възрастта на пенсионерите. Държавният глава от 1990 г. до 1997 г. се е задоволил със 700-те лева.

"Не пожелах категорично да вземам 95% от президентската заплата, тъй като съм човекът най-пряко свързан с ликвидирането на пенсиите на активните борци.

Щеше да бъде вулгарно аз да се възползвам", казва д-р Желев.

За сметка на това не се е отказал от полагащите му се 30 хил. лева за поддръжка на офис до 200 квадрата. Желю има и възнаграждение, което му дава възможност да развива обществено-политическа дейност.

"В случая фондацията, която е на мое име, се занимава с публикуване на документите от най-новата история на България", обяснява днешните си занимания философът - дисидент, който през март навърши 75 години.

Една от най-строго пазените тайни в държавата се оказват парите на пенсионерите от някогашната соцноменклатура. С какви пари преживяват старините си Александър Лилов, Дража Вълчева, Станиш Бонев, Григор Стоичков и други, можем само да гадаем.

"Моля ви, не ме питайте. Пенсията ми е като на всички", отговори троснато по телефона министърът на културата, науката и просветата до юли 1989 г. Георги Йорданов.

С неохота отваря дума за битието си и Георги Караманев, който 18 години беше министър на вътрешната търговия, а пет от тях и вицепремиер на НРБ.

"Работещ пенсионер съм", лаконичен е 79-годишният икономист. Все пак уточнява, че допълнителни доходи към пенсията си от 700 лева си докарва като консултант. В Тексимбанк.

Хората от тоталитарните структури са вземали високи възнаграждения и сега получават пенсии близки до максималната - 700 лв., обясни тези дни депутатката в 40-ото НС и лидер на ЕНП Мария Капон. Тя е сред авторите на петиция, в която се настоява парламентът да приеме поправки в Кодекса за социалното осигуряване. Тези поправки трябва да намалят пенсиите на работилите в комунистическата Държавна сигурност и тоталитарни организации до средната в страната. Днешните управляващи от ГЕРБ още мълчат по въпроса. Но нищо чудно да прегърнат идеята и да я вкарат в списъка си от антикризисни мерки.

Няма коментари: